S ořechovými másly se v dnešní době téměř roztrhl pytel. A není divu. Tyhle ořechové dobroty si našly velkou oblíbenost napříč přívrženci zdravé stravy, sportovců, ale i lidí, kteří jídlo až tak moc neřeší. Jenže jak už to tak bývá, tak ne každé ořechové máslo je tak super jako jiné.

 

Na co si dát tedy pozor při výběru ořechových másel:


 

Jednosložková ořechová másla

Nejspíš už jste v obchodě viděli prodávat arašídové máslo (A to víte, že arašídy správně spadají do skupiny luštěnin?) a možná i nějaké z jiných ořechů. Ale pozor, než ho bezmyšlenkovitě hodíte do košíku, nejdřív ho otočte a mrkněte na složení. Ideální samozřejmě je, aby bylo tvořeno ze 100 % pouze z ořechů. 

Někteří výrobci přidávají i malé množství oleje, pro snazší mixování. Pokud zvolíte tuto variantu, je ideální, aby i zde bylo alespoň 95 % másla tvořeno ořechy.

Občas výrobci přidávají i malé množství soli pro zvýraznění chuti. Pokud se jedná opravdu o špetku, tak by to ve vašem jídelníčku nemělo dělat žádnou neplechu. Na druhou stranu, pokud bude máslo z opravdu kvalitních ořechů, které jsou plné chuti, ani sůl by v nich neměla být potřeba. 

Jaká másla však nechat v regálu?

Některá “ořechová” nebo “arašídová” másla obsahují i jen 30-40 % ořechů/arašídů a zbytek je velké množství cukru a oleje. U oleje je důležité i to, jaký olej je použit. Ve většině případů je přidán olej kokosový nebo palmový, ani jeden z nich není v jídelníčku ve větší míře vhodný, proto bychom vám nedoporučovali po takovém máslu sáhnout. A pokud si chcete koupit opravdu ořechové máslo, nikoliv jen “ovoněnou pomazánku”, tak bychom se takovým máslům vyhli úplně.

 

Vícesložková ořechová másla

I tato si našla mnoho oblíbenců, ať už jde o másla ze dvou typů ořechů nebo ta, která mají připomínat čokoládové pomazánky, které nejsou tolik nutričně vhodné, protože se jedná spíše o kombinaci cukru a nekvalitního tuku.

Pokud se jedná o směs více ořechů, platí zde pravidlo jako u jednosložkových másel. Tedy ideálně by ořechy dohromady měly tvořit 100 % obsahu. V případě, že je přidán olej pro lepší mixování, i zde by měl být vysoký obsah ořechů. 

U těch sladších variant, které mají být kvalitnější a nutričně vhodnější variantou ke sladkým pomazánkám, si dejte opět pozor na množství použitých ořechů. Ideálně by jich nemělo být méně než 70 % a zbytek másla by mělo být tvořeno čokoládou. Často bohužel najdete hlavně cukr, přidaný další olej a malé množství kakaa. 

 

Jak na to tedy?

Hlavním pravidlem by mělo být to, že čím více ořechů, tím lépe - ideálně kupujte másla s obsahem 100 % oříšků. 

Ale ani množství ořechů není to jediné, co by vás mělo zajímat. Důležitá je i kvalita ořechů, proto doporučujeme kupovat másla od ověřených prodejců. Raději si tedy kupte menší balení nebo méně často, ale laciná oříšková másla jsou ve většině případů znakem ne příliš kvalitních ořechů

A v neposlední řadě nezapomeňte na to, že ani kvalitní ořechové máslo, není důvod, abyste ho jedli po obřích lžících. Nadbytek určité potraviny/živiny (v tomto případě tuku) není v jídelníčku vhodný.


 


Andrea Mokrejšová
Andrea Mokrejšová

Andrea je nutriční terepeutka vystudovaná na lékařské fakultě UK. Pracuje ve zdravotnictví a má také svoji soukromou nutriční poradnu. Andrea je naše dlouhodobá ambasadorka. Pravidelně s ní konzultujeme nutriční složení našich výrobků.


Andrea Mokrejšová - Instagram
@andreamokrejsova

Naše doporučené produkty: